Norsk Tipping har i 2022 oppnådd positive resultater innenfor de viktigste måleparameterne for selskapet. For tredje år på rad har det blitt ny rekord i antall spillere. Hele 2,14 millioner spillere har spilt på et av Norsk Tippings spill i 2022. 29,5 prosent av disse er under 40 år. Dette viser at selskapets spilltilbud er attraktivt nok til å kanalisere spillelyst i alle aldersgrupper over 18 år, til et regulert tilbud innenfor ansvarlige rammer. Nesten 50 prosent av befolkningen over 18 år spilte Norsk Tippings spill.
Det er viktig for selskapet at folk flest har et forhold til Norsk Tipping, og utviklingen på dette området er derfor positiv.
Omdømme er også av stor betydning for å sikre at selskapet har tillit i befolkningen. Norsk Tipping benytter først og fremst Kantars syndikerte omdømmeundersøkelse som mål på selskapets omdømme. I 2022 oppnådde selskapet en score på 71 poeng. Dette er en vekst fra 70 poeng i 2021, og indikerer at selskapet har et sterkt omdømme, og topp fem av de 70 selskapene som deltar i undersøkelsen.
Befolkningsundersøkelsen om pengespill i 2020 viste noe økende omfang av problemspill i Norge. Som den største regulerte tilbyderen av pengespill har Norsk Tipping mulighet til å påvirke denne utviklingen framover. Norsk Tipping måler omfang av risikabel spilleatferd hos kundene gjennom en egen indeks. For andre år på rad viser denne indeksen positiv utvikling, ved at det er en bevegelse i spillermassen mot «grønnere spilleatferd».
Det overordnede målet for ansvarlighetsarbeidet i selskapet er å beskytte sårbare spillere, og ambisjonen er å være verdensledende på dette området. Selskapet arbeider kontinuerlig med store og små tilpasninger for å forsterke beskyttelsen av disse gruppene. Konseptet «Spillepuls» ble lansert i 2022. Dette er en løsning for hendelsesstyrt personalisert dialog med spillere med sikte på bevisstgjøring om eget spill, og med mål om å få spillerne til å iverksette tiltak som reduserer negative konsekvenser av pengespill. Et eksempel på tiltak er å sette reduserte personlige spillegrenser.
I 2022 har myndighetene lyktes med å få de uregulerte aktørene til å redusere sin markedsføring mot norske spillere på TV. Både NENT og Discovery har nå sluttet å vise reklame for uregulerte pengespillselskaper. I tillegg til dette jobber Lotteri- og stiftelsestilsynet med å følge opp uregulerte aktører som henvender seg til norske spillere. Selskapet Trannel, som står bak en rekke spillsider som henvender seg til norske spillere, er ilagt tvangsmulkt på 1,2 mill. kr per dag inntil de stanser spilltilbudet i Norge. Dette er et eksempel på at myndighetene gjør en viktig innsats for å beskytte den norske pengespillmodellen.
Norsk Tippings samlede driftsinntekter økte fra 44 milliarder kroner i 2021 til 47 milliarder kroner i 2022. Som følge av høye premieandeler og stor grad av gjenspill av premier på enkelte av selskapets spill, vurderes utviklingen i netto spillinntekter (spillinntekter fratrukket premier) som et bedre mål på omfanget av virksomheten. Netto spillinntekter endte på 8,99 milliarder kroner. Dette er en vekst på 321 millioner kroner (3,7 prosent) fra 2021.
Driftskostnadene (uten premieandeler) vokste med 92 millioner kroner sammenlignet med året før. Salgsprovisjoner er redusert, mens det er noe vekst i øvrige driftskostnader. Den samlede veksten er på 3,9 prosent, noe som er lavere enn prisveksten i samme periode. Samlet vokste resultatet fra 6,286 milliarder kroner til 6,582 milliarder kroner, en vekst på 4,7 prosent fra året før.
Lotterispill er selskapets største kategori. Denne kategorien utgjør 64 prosent av netto spillinntekter i 2022, på samme nivå som året før. Lotterispillene har lavere risiko for problemspill enn de øvrige kategoriene og har stor oppslutning i den spillende delen av befolkningen. En sterk lotteriportefølje er derfor viktig for å kanalisere spillelyst til et ansvarlig regulert tilbud.
Kasinospill utgjør 14 prosent av netto spillinntekter. Denne kategorien er mer utsatt for problemspill enn lotterispillene. Selskapet jobber kontinuerlig med justeringer for å balansere ansvarlighet og attraktivitet innenfor denne kategorien. Det er viktig for enerettsmodellen at Norsk Tipping har evne til å kanalisere kunder innenfor denne kategorien til et regulert og ansvarlig spilltilbud, med sikte på å redusere de negative konsekvensene av spilleaktiviteten. Myndighetenes begrensning av de uregulerte aktørenes aktivitet bidrar til at Norsk Tippings markedsandel innenfor dette området øker.
Sportsspill har hatt en nedgang på 6 prosent i netto spillinntekter fra 2021, og er det første normalåret etter store svingninger som følge av pandemien. Reguleringen fungerer bra, og Norsk Tippings markedsandel på området øker. Også denne kategorien har høyere risiko for problemspill enn lotteriene, og tiltak som f. eks Spillepuls vil bidra til å redusere negative konsekvenser.
Generelt har markedsføringsforbudet for spill som ikke har tillatelse i Norge fungert godt over lang tid. Sammen med betalingsforbudet bidrar det til at det er vanskelig for de uregulerte aktørene å tilby spill rettet mot det norske markedet, noe som sterkt støtter oppunder Norsk Tippings kanalisering.
Håndhevingen av enerettsmodellen medfører at Norsk Tipping får en større andel av den totale spillomsetningen og en stadig viktigere rolle i å bidra til å redusere pengespillproblemer i Norge.